Voorzieningen en re-integratiediensten
We willen voorkomen dat mensen met een arbeidsbeperking aan de zijlijn (komen te) staan. Omdat ze vaak een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben, kopen we re‑integratiediensten en scholing in om hen werkfit te maken en naar werk te begeleiden.
Inkomensdienstverlening
Als werken (tijdelijk) niet mogelijk is, zorgen we snel voor vervangend inkomen. Daarbij proberen we het mensen zo makkelijk mogelijk te maken, we vullen formulieren bijvoorbeeld zoveel mogelijk vooraf in met bij ons bekende gegevens.
Inkomenszekerheid bieden
We bieden een vangnet voor iedereen die dat nodig heeft en er recht op heeft. Bijvoorbeeld als iemand even geen werk heeft of niet kan werken vanwege een arbeidsbeperking. UWV zorgt dan voor vervangend inkomen en helpt op weg naar werk.
Sociaal-medische dienstverlening
In 2021 hebben we 145.100 sociaal‑medische beoordelingen uitgevoerd, dat zijn er 10.800 minder dan in 2020 (155.900).
Handhavingsinzet
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft in 2021, in samenwerking met onder andere UWV, gewerkt aan een nieuwe handhavingskoers sociale zekerheid 2022–2025. Vertrouwen in mensen is het uitgangspunt.
Gegevensdienstverlening
UWV verzamelt en beheert in de polisadministratie de gegevens over lonen, arbeid en uitkeringen (inkomstenverhoudingen) in Nederland. Jaarlijks verwerkt UWV op nominatief niveau gegevens van rond de 200 miljoen loonaangiften.
Toekomstbestendige organisatie
Om nu en in de toekomst goede dienstverlening te kunnen bieden die zo veel mogelijk aansluit op de persoonlijke situatie van mensen, is het belangrijk dat we voldoende en goed opgeleide medewerkers hebben, die goed samenwerken en zich persoonlijk
Goed toegeruste medewerkers
Eind 2021 hadden we 20.810 medewerkers in dienst (18.419 fte’s), naast 1.238 flexkrachten en 798 externe medewerkers (zie ook deel 2 van dit jaarverslag, paragraaf Goed toegeruste medewerkers).
Vernieuwen en vereenvoudigen ICT‑landschap
De afgelopen jaren hebben we de stabiliteit en continuïteit van ons ICT‑landschap verbeterd. Om onze dienstverlening te kunnen innoveren en ook op termijn continuïteit te kunnen garanderen, is het noodzakelijk om verouderde technologie te vernieuwen.
Blijvende aandacht voor informatiebeveiliging en privacy
UWV verwerkt veel persoonsgegevens die ook digitaal toegankelijk zijn. Het op orde brengen en houden van de informatiebeveiliging en de gegevensbescherming is een permanent proces.