De coronacrisis en de gevolgen voor onze dienstverlening
De maatregelen die de overheid sinds de uitbraak van het coronavirus heeft genomen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, hadden in 2021 grote gevolgen voor de samenleving en de economie. En dus ook voor het werk van UWV.
Ontwikkeling dienstverlening
Een rode draad in onze nieuwe strategie 2021–2025 is het herstel van de menselijke maat in onze dienstverlening.
Meer menselijke maat en maatwerk
We stemmen onze dienstverlening zo veel mogelijk af op de behoeftes en wensen van uitkeringsgerechtigden en werkgevers.
Klanttevredenheid
We meten de tevredenheid van uitkeringsgerechtigden en werkgevers over onze dienstverlening twee keer per jaar uitgebreid. Wie echt ontevreden is over de dienstverlening van UWV kan een klacht indienen.
Dienstverlening gericht op werk
We willen toe naar een structurele situatie waarin álle werkzoekenden en werkgevers bij één herkenbaar publiek loket terechtkunnen voor al hun vragen over werken en een leven lang ontwikkelen, en daar passende ondersteuning en begeleiding op maat
Dienstverlening in de arbeidsmarktregio’s
We bieden onze op werk gerichte dienstverlening aan in alle 35 arbeidsmarktregio’s. Dat doen we in toenemende mate samen met onze partners in de regionale mobiliteitsteams, in de regionale Werkgeversservicepunten en in de Leerwerkloketten.
Arbeidsbemiddeling en re‑integratie voor WW‑gerechtigden
Een groot deel van 2021 waren onze kantoren als gevolg van de lockdowns en de coronamaatregelen slechts beperkt toegankelijk. De dienstverlening aan werkzoekenden vond grotendeels telefonisch plaats.
Arbeidsbemiddeling en re-integratie voor mensen met een arbeidsbeperking
Onze dienstverlening is erop gericht om mensen met een arbeidsbeperking aan werk te helpen en te houden. De weg naar werk bestaat uit verschillende stappen die wij zichtbaar maken op de participatieladder (afstand tot de arbeidsmarkt).
Voorzieningen en re-integratiediensten
We willen voorkomen dat mensen met een arbeidsbeperking aan de zijlijn (komen te) staan. Omdat ze vaak een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben, kopen we re‑integratiediensten en scholing in om hen werkfit te maken en naar werk te begeleiden.
Inkomensdienstverlening
Als werken (tijdelijk) niet mogelijk is, zorgen we snel voor vervangend inkomen. Daarbij proberen we het mensen zo makkelijk mogelijk te maken, we vullen formulieren bijvoorbeeld zoveel mogelijk vooraf in met bij ons bekende gegevens.