Een groot deel van 2021 waren onze kantoren als gevolg van de lockdowns en de coronamaatregelen slechts beperkt toegankelijk. De dienstverlening aan werkzoekenden vond grotendeels telefonisch plaats. In bepaalde gevallen was er wel ruimte voor face‑to‑facedienstverlening. De grootste prioriteit hadden mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en niet-digivaardigen.
Intensivering dienstverlening
We hebben de extra capaciteit die we hadden geworven in verband met de verwachte hoge WW‑volumes ingezet voor meer intensieve dienstverlening. Zo bekijken we de dossiers van alle mensen die langer dan een jaar een WW‑uitkering ontvangen om te beoordelen of en hoe wij iets voor deze werkzoekenden kunnen betekenen. We kunnen nu ook aan het begin van de uitkeringsperiode WW‑gerechtigden voor een gesprek uitnodigen die daar voorheen op basis van de bij ons bekende gegevens niet voor in aanmerking kwamen. Dankzij deze gesprekken zijn zij beter geïnformeerd over hun rechten en plichten en weten zij wat wij voor hen kunnen betekenen. Dit draagt bij aan een hogere klanttevredenheid; ze worden niet verrast door wat UWV van hen verwacht.
Effectiviteitsonderzoek persoonlijke WW‑dienstverlening
Sinds 2017 zetten we weer meer in op persoonlijke dienstverlening voor WW‑gerechtigden. Hiervoor ontwikkelden we een nieuw dienstverleningsconcept WW. Dit heeft tot doel om de kansen van WW‑gerechtigden op de arbeidsmarkt te verbeteren en de uitstroom naar werk te bevorderen. UWV en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) willen weten of dit doel wordt bereikt. De minister heeft ons daarom verzocht om de (netto)effecten van het nieuwe dienstverleningsconcept in kaart te brengen. Dit is ook toegezegd aan de Tweede Kamer. Het onderzoek wordt in drie delen opgeleverd. De eerste twee delen zijn nu afgerond. Uit deze tussenbalans die zicht geeft op de effecten over de relatief korte termijn van twaalf maanden, blijkt dat persoonlijke WW‑dienstverlening leidt tot een hogere klanttevredenheid en dat er een duidelijke behoefte is aan persoonlijke aandacht. Het zoeken naar werk wordt positief beïnvloed doordat er dankzij de dienstverlening meer kennis is over sollicitatiemethoden, meer zelfreflectie en meer geloof in de terugkeer naar werk. Persoonlijke dienstverlening aan WW‑gerechtigden in de vorm van een gesprek en eventuele aanvullende dienstverlening vermindert het beroep op de WW twaalf maanden na de instroom in de WW met 2 procentpunt en verhoogt de kans op werk. Bij 3,2% van de mensen die binnen twaalf maanden na de instroom in de WW weer werk vindt, is dat een gevolg van de persoonlijke dienstverlening van UWV. De eindbalans zal begin 2022 worden opgemaakt, wanneer ook de langetermijneffecten in beeld zijn gebracht. Het eindrapport verwachten we in het tweede kwartaal van 2022.
Meer WW-gerechtigden uitgestroomd naar werk
In 2021 stroomden 198.200 WW‑gerechtigden uit naar werk (2020: 190.800). Daarnaast waren er eind 2021 54.500 mensen aan het werk met een aanvulling vanuit de WW (eind 2020: 62.800).