We streven naar een doelmatige besteding van het beschikbare budget, dat wordt bekostigd uit publieke middelen.
Begrotingsresultaat 2021
De begroting van UWV is opgebouwd via de zogeheten costaccountingmethodiek. Die maakt de relatie inzichtelijk tussen de te leveren productie en de hiervoor benodigde financiële middelen. Het begrotingsresultaat over 2021 kan als volgt worden weergegeven:
Tabel Begrotingsresultaat UWV
Bedragen x € 1 miljoen | Realisatie 2021 | Begroting 2021 | Verschil | % |
1. Claimbeoordeling | ||||
1.1 Toekennen/afwijzen claim | 603,5 | 596,4 | 7,1 | 1,2% |
1.2 Continueren | 399,4 | 425,6 | -26,2 | -6,1% |
1.3 Handhaving | 66,0 | 73,2 | -7,2 | -9,8% |
1.069,0 | 1.095,2 | -26,3 | -2,4% | |
2. Dienstverlening werkzoekenden | ||||
2.1 WW-dienstverlening | 277,8 | 386,5 | -108,7 | -28,1% |
2.2 AG-dienstverlening | 233,5 | 203,4 | 30,1 | 14,8% |
2.3 Inkoop re-integratie en voorzieningen | 38,7 | 41,0 | -2,3 | -5,6% |
550,0 | 630,9 | -80,9 | -12,8% | |
3. Gegevensbeheer en werkgeversdienstverlening | ||||
3.1 Gegevensbeheer | 60,9 | 54,4 | 6,4 | 11,8% |
3.2 Werkgeversdienstverlening | 96,4 | 92,7 | 3,7 | 4,0% |
157,3 | 147,1 | 10,2 | 6,9% | |
4. Uitkeringsverstrekking | ||||
4.1 Uitkeringsverstrekking | 104,4 | 98,1 | 6,2 | 6,4% |
104,4 | 98,1 | 6,2 | 6,4% | |
5. Klantcontact | ||||
5.1 Klantcontact | 127,6 | 128,2 | -0,6 | -0,4% |
127,6 | 128,2 | -0,6 | -0,4% | |
Structurele uitvoeringskosten wettelijke dienstverlening | 2.008,2 | 2.099,6 | -91,4 | -4,4% |
Vernieuwing, investerings- en transitiebudget | 89,5 | 91,5 | -2,0 | -2,2% |
Invoering wet- en regelgeving | 36,5 | 41,4 | -4,9 | -11,9% |
Totaal projectkosten | 126,0 | 132,9 | -6,9 | -5,2% |
Frictiekosten personeel en huisvesting | 1,6 | 5,1 | -3,4 | -68,1% |
Totaal (voor mutaties fondsen en reserveringen) | 2.135,8 | 2.237,5 | -101,7 | -4,5% |
Onttrekking aan bestemmingsfonds frictiekosten | -26,5 | -26,5 | 0,0 | 0,0% |
Toevoeging aan egalisatiereserve | 6,0 | 0,0 | 6,0 | |
Totaal (na mutaties fondsen en reserveringen) | 2.115,3 | 2.211,0 | -95,7 | -4,3% |
Hieronder volgt een nadere toelichting op basis van de costaccountingmethodiek:
-
Claimbeoordeling: De kostenonderschrijding is voornamelijk toe te schrijven aan de WW. Er waren met name minder beslissingen voor WW en faillissementen dan begroot. Bij de continueringen was er sprake van minder activiteiten bij de WIA-herbeoordelingen en bij de continueringen voor de WW. Bij de Ziektewet was er sprake van meer activiteiten in verband met langdurig verzuim. Er waren minder handhavingsactiviteiten dan begroot.
-
Dienstverlening werkzoekenden: Er waren minder activiteiten voor de dienstverlening van WW‑werkzoekenden dan begroot. De dienstverlening aan werkzoekenden met een arbeidsongeschiktheidsuitkering lag boven het niveau dat begroot was, maar er waren minder activiteiten voor de inkoop re-integratie en voorzieningen dan begroot.
-
Gegevensbeheer en werkgeversdienstverlening: Het totale aantal activiteiten voor gegevensbeheer en werkgeversdienstverlening lag boven het begrote niveau. Alleen bij de juridische dienstverlening waren er minder activiteiten dan begroot.
-
Uitkeringsverstrekking: Er waren meer activiteiten voor bestandsbeheer voor de WIA en Wajong dan begroot.
-
Klantcontact: Er waren minder activiteiten bij de telefonische klantcontacten dan begroot.
Projectkosten
Voor 2021 is € 132,9 miljoen begroot voor projecten. De gerealiseerde projectkosten zijn in 2021 € 6,9 miljoen lager dan het budget uitgekomen.
Frictiekosten personeel en huisvesting
De frictiekosten personeel bedragen € 1,6 miljoen in 2021. De kosten betreffen vooral een dotatie aan de voorziening sociaal plan. De frictiekosten huisvesting bedragen in deze periode nihil. Eind december 2021 stonden er geen panden leeg. In principe is er geen ruimte om uit te breiden binnen de bestaande portefeuille.
Fondsen en reserveringen
In de begroting is een bedrag van € 26,5 miljoen opgenomen die door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is toegekend vanuit het bestemmingsfonds frictiekosten. Dit betreft de post Bestedingsplan dienstverlening WW, Wajong en WIA.
Van het totale budgetresultaat 2021 van € 101,7 miljoen is een bedrag van € 6,0 miljoen toegevoegd aan de egalisatiereserve. Hiermee is het maximumbedrag van de egalisatiereserve (€ 92,8 miljoen) bereikt. Het resterende deel van het budgetresultaat (€ 95,7 miljoen) blijft onderdeel van het fondsvermogen. De egalisatiereserve bedraagt maximaal 5% van het gemiddelde van de jaarbudgetten van de voorgaande drie jaar.
ICT-kosten
UWV rapporteert volgens een uniforme, voor alle overheidsorganisaties voorgeschreven indeling voor de opbouw van de ICT‑kosten.
Tabel ICT-kosten
Bedragen x € 1 miljoen | Realisatie 2021 |
1. Kosten eigen personeel dat werkzaam is in ICT-functies | 166,4 |
2. Hardware | 35,1 |
3. Standaardsoftware | 46,7 |
4. Spraak- en dataverbindingen | 15,3 |
5. Inhuur van personele capaciteit van externe bedrijven ten behoeve van ICT-taken | 73,3 |
6. Aan ICT-leveranciers uitbestede diensten | 168,3 |
Totaal ICT-kosten ten behoeve van de uitvoering | 505,1 |
Huisvesting
Ook in 2021 werkten vanwege de coronacrisis de meeste UWV‑medewerkers thuis. Het aantal medewerkers (inclusief flexkrachten en externen) is in 2021 opnieuw toegenomen, van 22.186 per eind 2020 tot 22.846 per eind 2021. Waar dit in voorgaande jaren zou hebben geleid tot het huren van extra vierkante meters, is de opschaling in 2021 opgevangen doordat veel medewerkers thuiswerken.
Tabel Huisvesting
31 december 2021 | 31 december 2020 | |
Aantal panden in portefeuille | 69 | 67 |
Aantal vierkante meters | 358.700 | 358.500 |
Op 2 locaties (in Harderwijk en Almelo) zijn nieuwe huurovereenkomsten afgesloten. In Almelo is de huurovereenkomst voor 1 locatie beëindigd. Per 31 december 2021 deden we dat ook voor 1 pand in Leeuwarden. In Maastricht en Rotterdam zijn 2 ruimtes van in totaal 705 m2 gehuurd voor regionale werkcentra voor arbeidsbemiddeling. Daarin werken UWV, gemeenten en sociale partners samen met andere publieke en private partijen.