De afgelopen jaren hebben we de stabiliteit en continuïteit van ons ICT‑landschap verbeterd. Om onze dienstverlening te kunnen innoveren en ook op termijn continuïteit te kunnen garanderen, is het noodzakelijk om verouderde technologie te vernieuwen. Zo creëren we ook meer wendbaarheid en meer ruimte voor personalisatie en maatwerk. In het UWV Informatieplan (UIP), dat we jaarlijks actualiseren en als bijlage bij het UWV Jaarplan meesturen, beschrijven we welke trajecten we daarvoor in de komende vijf jaar verwachten te starten. We beschrijven in deel 2 van dit jaarverslag, in paragraaf Vernieuwen en vereenvoudigen ICT-landschap onder het kopje Strategische ICT‑doelstellingen, de voortgang per ICT‑doelstelling en van de veertien strategische mijlpalen uit het UIP. In deze paragraaf beperken we ons tot de hoofdlijnen van de ICT‑ontwikkelingen waarmee we onze dienstverlening verbeteren.
Nieuwe datacenterdienstverlening
Om de continuïteit van onze dienstverlening te borgen en sneller veranderingen te kunnen realiseren, stappen we over naar een nieuwe datacenterdienstverlening op basis van moderne technieken en afspraken. In 2021 zijn we verdergegaan met het overzetten van een belangrijk deel van de applicaties en voorzieningen die bij onze huidige datacenterleverancier draaien naar onze nieuwe leverancier. De meerjarige migratie is complex en legt een groot beslag op onze verandercapaciteit. Door stapsgewijs te werken, waarbij we altijd delen van de migratie kunnen terugdraaien, ondervindt onze dienstverlening er geen hinder van.
Vernieuwing
In 2021 hebben we weer belangrijke ICT‑resultaten behaald die bijdragen aan een betere dienstverlening. Zo hebben we een basisplatform voor apps ontwikkeld. Als eerste toepassing hebben we in maart 2021 de app gelanceerd waarmee WW‑gerechtigden en zieke werklozen in de Ziektewet hun inkomstenopgave kunnen indienen. Het is voor de gebruiker ook mogelijk om een maandelijkse herinnering in te stellen voor het invullen van de inkomstenopgave. Verder hebben we een applicatie opgeleverd die het aanvragen van een WW‑uitkeringen deels automatiseert (zie verder paragraaf Inkomenszekerheid bieden, onder het kopje Sneller duidelijkheid over WW‑aanvraag). Sinds de ingebruikneming van het Uniform klantbeeld hebben de klantadviseurs van UWV Klantencontact direct alle relevante gegevens bij de hand, zodat ze mensen snel en adequaat kunnen helpen. Sinds eind 2021 kunnen cliënten online in Mijn UWV hun afspraken zien met verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen.
Verder hebben we in juli de track‑en‑tracefunctionaliteit Werken met zaken in gebruik genomen voor het bezwaarproces. Deze functionaliteit biedt zowel mensen die een bezwaar indienen als UWV‑medewerkers eenvoudig inzicht in de status van een bezwaar. Beide partijen kunnen ook eenvoudig documenten aan het dossier toevoegen. Bij ons bedrijfsonderdeel Werkbedrijf digitaliseren we processen voor cliënt en medewerker in de juridische dienstverlening. Daarnaast werken we aan zorgvuldige omgang met persoonsgegevens door onder andere voor werkgevers toegang tot werk.nl via eHerkenning te realiseren.