Voorwoord
We zijn op de goede weg … We werken hard aan het verbeteren van onze dienstverlening, met meer oog voor menselijke maat, preventie en nazorg.
Infographic
Werken aan dienstverlening
We gaan onze dienstverlening de komende jaren verder verbeteren en verbreden, met meer aandacht voor de menselijke maat.
Meer menselijke maat en maatwerk
Ons streven is dat mensen UWV ervaren als één organisatie met oog voor de menselijke maat. We zullen onze dienstverlening de komende jaren stap voor stap in dat opzicht verbeteren.
Intensivering werkzoekendendienstverlening
De arbeidsmarkt heeft zich op veel vlakken hersteld van de coronacrisis. Het aantal WW‑uitkeringen ligt op een laag niveau en er zijn veel vacatures.
Sociaal-medische dienstverlening
We hebben in de eerste acht maanden van 2022 82.703 sociaal‑medische beoordelingen uitgevoerd. Dat zijn er 15.608 (16%) minder dan in de eerste acht maanden van 2021 (98.311).
Risicogerichte handhavingsaanpak
De meeste mensen willen zich aan de regels houden. We handelen daarom vanuit vertrouwen. We leggen mensen die van ons een uitkering ontvangen uit wat ze van ons mogen verwachten en ook wat wij van hen verwachten.
Werken aan het fundament van UWV
Om kwalitatief hoogwaardige dienstverlening te kunnen bieden die we continu verbeteren en verbreden is het essentieel dat onze organisatie, het fundament, staat als een huis.
Versterken van capaciteit en vakmanschap
De zeer krappe arbeidsmarkt maakt het ook voor UWV steeds moeilijker om personeel te werven. Dat maakt het lastiger om onze ambities te realiseren. Het gaat daarbij niet alleen om specialistische functies zoals verzekeringsartsen of ICT’ers.
Sturen op samenwerking tussen bedrijfsonderdelen
Uitkeringsgerechtigden en werkgevers hebben vaak te maken met meerdere bedrijfsonderdelen van UWV, elk vanuit hun eigen rol. We willen dat mensen UWV meer gaan ervaren als één organisatie die oog heeft voor menselijke maat, preventie en nazorg.