UWV bevindt zich niet op een eiland. We werken op allerlei gebieden intensief samen met partners in de SUWI‑keten en in het sociale domein.
Samenwerking in de arbeidsmarktregio’s
Sinds 2021 werken gemeenten, sociale partners en UWV in de regionale mobiliteitsteams nauw samen met uitzendbureaus, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), onderwijsorganisaties, Werkgeversservicepunten en Leerwerkloketten. We koesteren de ambitie om deze dienstverlening te continueren en te verbreden in regionale Werkcentra waar we álle werkzoekenden, werknemers en werkgevers laagdrempelig over de volle breedte de dienstverlening kunnen bieden die ze nodig hebben. Voor meer informatie zie paragraaf Intensivering werkzoekendendienstverlening onder het kopje Samenwerking in de arbeidsmarktregio’s.
Landelijke samenwerking arbeidsmarkt–onderwijs
In het kader van de crisisdienstverlening hebben UWV en SBB in 2021 samen een skillsdashboard ontwikkeld dat steeds verder wordt uitgebreid (zie de introtekst van paragraaf Intensivering werkzoekendendienstverlening). Het dashboard ondersteunt arbeidsmarktprofessionals bij het matchen van werkzoekende en werkgever en is gebaseerd op een eerste versie van de skillsontologie CompetentNL, die UWV ontwikkelt samen met SBB, CBS en TNO. Van de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) hebben we de vervolgopdracht gekregen om samen CompetentNL verder te ontwikkelen als publieke en nationale skillstaal voor Nederland, waarbij ten minste een koppeling wordt gelegd tussen skills en de kwalificatiestructuur van de diverse mbo‑opleidingen. Nadat het Nationaal Groeifonds de nadere uitwerking van het gezamenlijk programmavoorstel Leeroverzicht & Skills in juli had goedgekeurd, heeft het ministerie van SZW in augustus de opdracht formeel bevestigd.
Uitwisseling van beschikbare gegevens
De loonaangifteketen is de financiële en gegevensaorta van Nederland. Door hergebruik van geregistreerde gegevens bespaart de overheid op uitvoeringskosten, worden de administratieve lasten voor werkgevers verlaagd en ondervinden burgers meer zogenaamd burgergemak. UWV, de Belastingdienst en het CBS willen de loonaangifteketen van Nederland steeds robuuster maken. Er zijn twee belangrijke speerpunten. Ten eerste versneld digitaal terugkoppelen, waardoor werkgevers eerder worden gewezen op verkeerde gegevens in hun aangifte. Doordat deze gegevens dan ook sneller worden hersteld, verbetert de kwaliteit van de gegevens in onze polisadministratie. Hierdoor neemt ook de kwaliteit toe van de UWV‑leveringen aan gegevensafnemers en verbetert de dienstverlening van deze afnemers. Het tweede speerpunt is om onder andere pensioenfondsen op de loonaangifteketen aan te sluiten, waardoor deze niet langer apart gegevens van werknemers bij hun werkgevers hoeven op te vragen.
Verder werken we met gemeenten samen om cliënten met schulden over te dragen aan gemeentelijke schuldhulpinstanties. We leveren hiervoor, als de cliënt met schulden dit wil, een aantal contactgegevens van die cliënt (zie ook paragraaf Meer menselijke maat en maatwerk, onder het kopje Signaleren en doorverwijzen bij schulden).
Sociaal-medische beoordelingen
Samen met het ministerie van SZW en de Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde (NVVG) hebben we de afgelopen maanden nagedacht over maatregelen die verlichting kunnen brengen voor de mismatch tussen de vraag naar sociaal‑medische dienstverlening en de daarvoor beschikbare capaciteit. Omdat we het belangrijk vinden dat deze maatregelen in lijn zijn met de vanuit de beroepsvereniging gewenste professionele kaders, hebben we de NVVG zo veel mogelijk betrokken bij de ideevorming en besluitvorming. Daarnaast hebben we periodiek overlegd met de beroepsverenigingen voor arbeidsdeskundigen, verpleegkundigen en bedrijfsartsen om ook vanuit hun perspectieven te horen hoe eventuele maatregelen passen.
Nederland Wereldwijd
UWV werkt al langere tijd met tal van andere uitvoeringsorganisaties samen in het project Loket Buitenland. Op 9 juni zijn de werkzaamheden overgedragen aan Nederland Wereldwijd, dat een overheidsbrede website verzorgt voor burgers die vanuit het buitenland contact zoeken met de Nederlandse overheid.