Bij het realiseren van onze ambities willen we nog meer dan voorheen proactief handelen en bijdragen aan een andere dynamiek tussen politiek, beleid en uitvoering. Eventuele knelpunten die we signaleren en kansen die we zien om de dienstverlening aan burgers te verbeteren brengen we actief onder de aandacht. Daarbij maken we dankbaar gebruik van de signalen die we krijgen van onze cliëntenraden.
Signalen cliëntenraden UWV
UWV kent een Centrale Cliëntenraad en elf Districtscliëntenraden. We zijn op allerlei niveaus structureel met elkaar in dialoog. In de gesprekken van de cliëntenraden met raad van bestuur, directeuren en districtsmanagement worden vaak nog niet verder onderzochte signalen besproken en meegenomen. Daarnaast brengen de raden gevraagd en ongevraagd advies uit. In de eerste acht maanden van 2022 deden ze dat onder andere over de volgende onderwerpen:
-
‘Equality of arms’: Via een informeel ongevraagd advies is een voorstel ingediend om cliënten te helpen om zich beter voor te bereiden op een bezwaar- of beroepsprocedure, zodat zij hun kant van het verhaal goed naar voren kunnen brengen. Ons bedrijfsonderdeel Bezwaar en Beroep heeft het voorstel overgenomen en gaat dit nu implementeren.
-
Minimaregeling: De Centrale Cliëntenraad heeft een voorstel ingediend dat we als brede publieke dienstverlener cliënten preventief wijzen op het bestaan van minimaregelingen bij allerlei instanties en de mogelijkheden die deze bieden om te voorkomen dat cliënten in de schulden terechtkomen. De minimaregeling zal worden ingebed in de brede aanpak van de UWV‑visie op schulden. De cliëntenraad neemt deel aan de binnen UWV ingestelde stuurgroep Schulden.
-
Waardegedreven indicatoren: De Centrale Cliëntenraad is gevraagd om te reageren op het voornemen van UWV om te gaan werken met waardegedreven indicatoren. Tijdens een constructief gesprek hebben we met elkaar ideeën gedeeld.
-
Kamerbrief Aanpak mismatch sociaal-medisch beoordelen en hardheden WIA: De Centrale Cliëntenraad heeft een actieve rol gespeeld bij de bijdrage van UWV aan deze Kamerbrief.
-
Ervaringsdeskundigheid: De Centrale Cliëntenraad heeft eerder dit jaar een ongevraagd advies verstrekt waarin wordt aanbevolen om gestructureerd te gaan werken met ervaringsdeskundigheid binnen UWV. De raad van bestuur van UWV gaat hierover in gesprek met de cliëntenraad. Verder is tweemaal met de Centrale Cliëntenraad gesproken over mogelijk aanvullende maatregelen die UWV kan nemen om de achterstanden in de sociaal‑medische dienstverlening te verkleinen. Daarnaast onderzoeken we samen met de commissie SMZ van de Centrale Cliëntenraad UWV en de Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde (NVVG) hoe we invulling kunnen geven aan de versnellingsmaatregel Meer eigen inbreng van de cliënt bij de beoordeling. De aandachtspuntenlijst die de cliëntenraad heeft ontwikkeld wordt hiervoor als basis gebruikt.