De zeer krappe arbeidsmarkt maakt het ook voor UWV steeds moeilijker om personeel te werven. Dat maakt het lastiger om onze ambities te realiseren. Het gaat daarbij niet alleen om specialistische functies zoals verzekeringsartsen of ICT’ers. We hebben extra budget ontvangen om onze dienstverlening persoonlijker te maken, met meer aandacht voor de menselijke maat. We hebben echter moeite om de extra medewerkers te vinden die we hiervoor nodig hebben.
In 2022 hebben we verder geïnvesteerd in het vakmanschap van onze medewerkers. Er zijn op dit moment UWV‑academies in ontwikkeling bij negen bedrijfsonderdelen. We inventariseren momenteel welke opleidingsmogelijkheden er decentraal en centraal worden aangeboden en uitgevoerd. In overleg met de academies passen we elk kwartaal met onze leveranciers het opleidings- en trainingsaanbod (all you can learn) aan waarvan onze medewerkers gebruik kunnen maken.
We vragen onze medewerkers om bewust de menselijke maat toe te passen en zo nodig maatwerk te gaan bieden. Het is essentieel dat leidinggevenden hun rol pakken om medewerkers mee te nemen in alle veranderingen binnen de organisatie en de dienstverlening. In september 2022 zijn we daarom gestart met een online leiderschapsassessment voor het eerste en tweede echelon. We werken intussen ook een programma uit voor de overige leidinggevenden (derde en vierde echelon).