Kerncijfers
Werken aan dienstverlening
In dit hoofdstuk gaan we op een aantal aspecten dieper in op ontwikkelingen die zich in de eerste acht maanden van 2022 voordeden en verantwoorden we ons cijfermatig over onze dienstverlening.
Meer menselijke maat en maatwerk
In deze paragraaf gaan we in op de stand van zaken van een aantal herstelacties die we in 2021 in gang hebben gezet in een aantal bijzondere situaties.
Arbeidsbemiddeling en re‑integratie voor WW‑gerechtigden
We ondersteunen alle WW-uitkeringsgerechtigden die dat naar onze mening nodig hebben met persoonlijke, passende dienstverlening.
Arbeidsbemiddeling en re-integratie voor mensen met een arbeidsbeperking
We willen eraan bijdragen dat zo veel mogelijk mensen met een beperking met betaalde arbeid aan de samenleving kunnen deelnemen. Onze re‑integratiedienstverlening start met een oriëntatiegesprek.
Voorzieningen en re-integratiediensten
We vinden het belangrijk dat mensen met een beperking met werk aan de samenleving kunnen deelnemen en aan het werk kunnen blijven. We ondersteunen hen met voorzieningen en re‑integratiedienstverlening.
Arbeidsjuridische dienstverlening
We beoordelen ontslagaanvragen en aanvragen voor tewerkstellingsvergunningen. Ook geven we adviezen aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) in verband met de verstrekking van een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid.
Inkomenszekerheid bieden
UWV verzorgt de uitvoering van de werknemersverzekeringen. Voor een aantal belangrijke wetten hebben we met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) afspraken over de termijn waarbinnen we de (eerste) betaling moeten doen.
Sociaal-medische dienstverlening
We hebben in de eerste acht maanden van 2022 82.703 sociaal‑medische beoordelingen uitgevoerd. Dat zijn er 15.608 (16%) minder dan in de eerste acht maanden van 2021 (98.311).
Handhavingsinzet
Het aantal externe meldingen over mogelijk misbruik of oneigenlijk gebruik van regelingen is in de eerste acht maanden van 2022 met 25% gedaald.