We beoordelen ontslagaanvragen en aanvragen voor tewerkstellingsvergunningen. Ook geven we adviezen aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) in verband met de verstrekking van een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid. We hebben hierbij een onafhankelijke, toetsende rol. Daarnaast verstrekken we arbeidsrechtelijke informatie aan werkgevers, werknemers en werkzoekenden via uwv.nl, telefonisch en via bijeenkomsten voor werkgevers.
Ontslagaanvragen
In de eerste acht maanden van 2022 is het aantal ontslagaanvragen beperkt gebleven, we ontvingen er 29% minder dan in dezelfde periode in 2021. Het is lastig om de economische gevolgen van de oorlog in Oekraïne in te schatten. Vooralsnog is er sprake van (beperkte) economische groei en krapte op de arbeidsmarkt. Het kabinet heeft de steunmaatregelen zoals de NOW en de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) per 1 april 2022 beëindigd. Het aantal ontslagaanvragen is sinds mei iets hoger vanwege enkele collectieve aanvragen. Deze hebben geen relatie met het stopzetten van de steunmaatregelen. We hebben in de eerste acht maanden van 2022 86,4% van de ontslagaanvragen tijdig, binnen de streeftermijn van vier tot zeven weken, afgehandeld. Bij een groot deel van de zaken waarbij dat niet lukte, kwam dat door factoren die het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gelegitimeerd acht. Het gaat in de meeste gevallen om verleend uitstel op verzoek van de werkgever of werknemer. Als we hiermee rekening houden, komt de tijdigheid uit op 98,3%.
Tabel Ontslagaanvragen
Eerste acht maanden 2022 | Eerste acht maanden 2021 | |||
Aantal | % | Aantal | % | |
Aantal ingediende ontslagaanvragen | 8.400 | 11.800 | ||
Vanwege bedrijfseconomische redenen | 6.800 | 80% | 10.000 | |
Vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid werknemer | 1.600 | 20% | 1.800 | |
Aantal afgehandelde ontslagaanvragen* | 8.000 | 13.300 | ||
Inhoudelijk afgehandelde ontslagaanvragen | 2.100 | 26% | 2.900 | 22% |
Verleende ontslagaanvragen | 1.900 | 92% | 2.500 | 87% |
Geweigerde ontslagaanvragen | 200 | 8% | 400 | 13% |
Tijdens behandeling door werkgever ingetrokken** | 5.500 | 69% | 9.800 | 74% |
Niet in behandeling genomen wegens onvoldoende informatie | 400 | 5% | 600 | 4% |
- *De weergave van de afgehandelde ontslagaanvragen is in de loop van 2021 gewijzigd. Hierdoor wordt beter zichtbaar hoeveel ontslagaanvragen inhoudelijk zijn behandeld.
- **UWV komt bij een substantieel deel van de afgehandelde ontslagaanvragen niet aan een inhoudelijke behandeling toe omdat werkgever en werknemer (alsnog) met wederzijds goedvinden de overeenkomst beëindigen. Daarbij speelt de mate van financiële vergoeding een belangrijke rol. Het intrekken van de ontslagaanvraag door de werkgever kan daarom tot ver in de ontslagprocedure gebeuren. UWV heeft dan al vaak veel werk en capaciteit in de behandeling gestoken.
Tewerkstellingsvergunningen en adviezen aan de IND
Werkgevers die personeel van buiten de Europese Economische Ruimte (EER) korter dan drie maanden in Nederland willen laten werken, moeten daarvoor een tewerkstellingsvergunning bij UWV aanvragen. Dit geldt ook wanneer ze vreemdelingen willen aannemen die hier studeren of om andere redenen dan arbeid al in Nederland wonen. Werkgevers die voor drie maanden of langer personeel willen aannemen uit landen van buiten de EER, kunnen een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (GVVA) aanvragen bij de IND. De IND vraagt UWV advies over het arbeidsmarktdeel. UWV toetst de adviezen voor de IND en de aanvragen voor tewerkstellingsvergunningen op dezelfde wijze.
Door de steeds verder toenemende personeelstekorten is de vraag van werkgevers om vreemdelingen voor werk toe te laten groot. We ontvingen 46% meer aanvragen voor een tewerkstellingsvergunning of adviesverzoek dan in de eerste acht maanden van 2021. Om het grote aantal aanvragen voor tewerkstellingsvergunningen en adviesverzoeken af te kunnen handelen, zijn extra medewerkers aangetrokken die nu worden ingewerkt. Ondanks de grotere aantallen is het grootste deel van de vergunning- en adviesaanvragen binnen vijf weken afgewikkeld. Het tijdigheidspercentage is in de eerste acht maanden met 69% wel lager dan de streefnorm van 90%.
Tabel Tewerkstellingsvergunningen en GVVA-adviezen
Eerste acht maanden 2022 | Eerste acht maanden 2021 | |||
Aantal | % | Aantal | % | |
Aantal ingediende aanvragen tewerkstellingsvergunning | 9.400 | 5.300 | ||
Aantal afgehandelde aanvragen tewerkstellingsvergunning | 8.800 | 4.700 | ||
Verleende vergunningen | 7.600 | 86% | 4.100 | 87% |
Tijdens behandeling door werkgever ingetrokken | 400 | 5% | *300 | 6% |
Geweigerde aanvragen incl. niet in behandeling genomen | 700 | 8% | *300 | 7% |
Niet bekend | 100 | 1% | - | - |
Aantal ingediende aanvragen arbeidsmarktadvies GVVA | 3.400 | 3.400 | ||
Aantal afgegeven adviezen GVVA | 3.600 | 3.000 | ||
Positieve adviezen | 2.700 | 75% | 2.500 | 82% |
Tijdens behandeling door werkgever ingetrokken | 200 | 6% | 100 | 4% |
Negatieve adviezen | 600 | 17% | 400 | 14% |
Niet bekend | 100 | 2% | - | - |
- *Doordat de aantallen zijn afgerond, verschillen de percentages.
Per 1 januari 2022 zijn de Wet arbeid vreemdelingen (Wav), het Besluit uitvoering Wav en de Regeling uitvoering Wav gewijzigd. In de wet is nu onder meer geregeld dat een tewerkstellingsvergunning en een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid kunnen worden verleend voor de duur van ten hoogste drie jaar (dit was ten hoogste één jaar). In het Besluit uitvoering Wav is bepaald dat vergunningen met een volledige arbeidsmarkttoets voor maximaal twee jaar kunnen worden verleend.
Meldingen werkgevers voor tewerkstelling vluchtelingen uit Oekraïne
Bij de huidige krappe arbeidsmarkt is het extra belangrijk om alle kanalen aan te boren om personeel te vinden. Sinds 1 april 2022 geldt er een vrijstelling van de verplichting om een tewerkstellingsvergunning aan te vragen voor werkgevers die vluchtelingen uit Oekraïne in loondienst willen nemen. Wel moeten werkgevers hiervan melding doen bij UWV, om het risico op misstanden te verkleinen. De vluchteling mag twee dagen na het indienen van het meldingsformulier starten met de werkzaamheden. Daarvoor hoeft niet de reactie van UWV te worden afgewacht. Op het meldingsformulier is aangegeven welke informatie de werkgever verplicht is te verstrekken. UWV toetst of de melding compleet is. Indien dat niet het geval is, wordt de werkgever in de gelegenheid gesteld de ontbrekende gegevens te verstrekken. De werkgever is ook verplicht UWV te informeren als er wijzigingen zijn in de functie of de periode van de werkzaamheden. De Nederlandse Arbeidsinspectie oefent controles uit aan de hand van onze gegevens. Eind augustus hadden we ruim 34.000 meldingen ontvangen, fors meer dan we hadden ingeschat. We hebben 20 fte’s extra capaciteit ingezet om de meldingen af te handelen. Een positief aspect van de regeling is dat veel vluchtelingen kunnen gaan werken en dat werkgevers met personeelstekorten geholpen zijn. De meeste meldingen zijn afkomstig van uitzendbureaus, de horeca, werkgevers in de agrarische sector en de schoonmaak. De meeste Oekraïners gaan werken in en rond Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.