We willen betere en bredere dienstverlening bieden, met meer oog voor de menselijke maat …
We werken aan de verbetering en verbreding van onze dienstverlening, met meer oog voor de menselijke maat. Hierbij maken we gebruik van de financiële middelen en de ruimte die het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) ons biedt. Daarbij is het essentieel dat wet- en regelgeving uitvoerbaar is, rekening houdt met het doenvermogen van mensen en voldoende ruimte biedt voor menselijke maat en maatwerk. Onlangs, in mei, konden we – samen met andere publieke dienstverleners – in een gesprek met de minister‑president en de minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen en in een gesprek met de ministerraad aangeven wat we nodig hebben om ons werk goed te kunnen doen. We hebben daarbij benadrukt dat het essentieel is dat we vaker al vanaf de start bij nieuw beleid betrokken worden en ervoor gepleit dat niet alleen wetsvoorstellen maar ook amendementen zouden moeten worden getoetst op uitvoerbaarheid. Dat voorkomt ongelukken verderop in het proces. We zijn verheugd dat het kabinet het belang van structurele samenwerking met publieke dienstverleners onderschrijft; in het najaar volgt een nieuw gesprek tussen de ministerraad en de publieke dienstverleners.
… waarbij mensen UWV ervaren als één organisatie …
We willen bereiken dat mensen een drempelloze dienstverlening ervaren. We hebben onlangs besloten te gaan sturen op meer en soepeler samenwerken aan één UWV. Daarvoor maken we gebruik van integrale klantreizen, waarmee we de samenhang in kaart brengen in het traject dat mensen binnen UWV doorlopen, dwars door alle bedrijfsonderdelen en districten heen. Op basis van de inzichten die we daarbij opdoen kunnen we alle contacten en processen beter op elkaar afstemmen en mensen beter helpen. We gaan werken met vijf integrale klantreizen. We willen er dit jaar twee volledig in beeld hebben en daarvoor de nieuwe werkwijze al in de praktijk brengen. Volgend jaar volgen de overige drie.
… en zich gehoord, gezien en begrepen voelen
We zoeken vaker proactief contact met onze cliënten en met werkgevers, werken meer met vaste contactpersonen en communiceren persoonlijker. Sinds april zijn om te beginnen op vier van onze kantoren hosts aanwezig die mensen gastvrij ontvangen en in één keer goed helpen. Verder is een service‑callteam gestart dat mensen proactief belt om uitleg over bepaalde zaken te geven en verdere ondersteuning aan te bieden. De eerste indrukken zijn zeer positief: cliënten geven aan dit proactieve contact met UWV op prijs te stellen en voelen zich daadwerkelijk geholpen. We willen ook mensen met schulden beter ondersteunen. Het is de bedoeling dat zo snel mogelijk, uiterlijk in het derde kwartaal van 2022, elke medewerker met cliëntcontact actief mogelijke schuldenproblematiek signaleert en de cliënt doorverwijst naar ons speciale schuldhulpverleningsteam. Dat kijkt hoe de cliënt het beste kan worden geholpen en kan, als de cliënt dat wil, deze overdragen aan de gemeentelijke schuldhulpverlening. Sinds april bieden we ook schuldhulpverlening aan werkgevers die in financiële problemen zijn geraakt doordat ze NOW‑subsidie moeten terugbetalen.
We versterken de samenwerking in de arbeidsmarktregio’s …
De samenwerking in de arbeidsmarktregio’s heeft door de coronacrisis een grote impuls gekregen. Met de regionale mobiliteitsteams is de basis gelegd voor een krachtige en effectieve samenwerking met gemeenten, sociale partners en andere partners in de regio’s. Die samenwerking willen we continueren en verbreden. We zijn ervan overtuigd dat dé sleutel tot het vinden van een oplossing voor de huidige krapte op de arbeidsmarkt ligt in het inschakelen van groepen mensen die nu nog aan de kant staan en het geschikt maken van mensen voor krapteberoepen. We zijn verheugd dat het scholingsbudget WW voor mensen met een kans op langdurige werkloosheid wederom verlengd is en zetten in op het structureel maken van dit budget. We hebben in nauwe samenwerking met DUO en opleidingsinstituten hard gewerkt aan de invoering van het Stimulering arbeidsmarktpositie (STAP)‑budget per 1 maart. De belangstelling voor dit budget, dat mensen kunnen aanvragen voor het volgen van een training, cursus of opleiding om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren, is groot. Het budget voor de eerste aanvraagperiode was op de derde dag al benut; dat voor de tweede aanvraagperiode al binnen twee dagen.
… en blijven werken aan oplossingen voor de te late sociaal‑medische beoordelingen
Een blijvend punt van zorg en aandacht is de mismatch tussen de vraag naar sociaal‑medische beoordelingen en de capaciteit waarover we daarvoor beschikken. Hierdoor wachten veel mensen te lang op de afhandeling van hun WIA- of Wajong‑aanvraag of herbeoordeling en verkeren daardoor lange tijd in onzekerheid. Als we de beoordeling niet op tijd kunnen uitvoeren, bellen we en wijzen we op de mogelijkheid om een voorschot aan te vragen. Om de mismatch duurzaam op te lossen zijn ingrijpende maatregelen nodig. Het gaat niet alleen om een effectievere inzet van beoordelingscapaciteit maar ook om het terugdringen van het aantal benodigde sociaal‑medische beoordelingen. We zijn volop bezig met de uitvoering van de maatregelen die we vorig jaar met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de NVVG hebben afgesproken. Maar er is méér nodig, zoals het aanpassen van wet- en regelgeving. Samen met het ministerie, cliënten en andere stakeholders leggen we nu de laatste hand aan een aanvullend maatregelenpakket.
We staan voor een grote opgave maar gaan deze vol vertrouwen aan
Onze plannen zijn ambitieus. Het realiseren ervan vraagt de komende jaren een enorme inspanning. We prijzen ons gelukkig dat we daarbij kunnen rekenen op de enorme inzet van onze medewerkers. Zij spannen zich elke dag weer in om cliënten en werkgevers zo goed mogelijke dienstverlening te bieden, signaleren knelpunten, zoeken naar oplossingen en investeren intussen ook in hun vakmanschap. Samen hebben we in de eerste vier maanden van 2022 al mooie stappen gezet en er zullen nog vele volgen. Het in januari 2022 verschenen boekje Hoe maatwerk bij UWV het licht zag bevat inspirerende voorbeelden van hoe onze medewerkers hun vakmanschap inzetten om maatwerkoplossingen te vinden voor mensen die tussen wal en schip dreigen te vallen. Deze uitgave voegen we met plezier als bijlage aan dit viermaandenverslag toe.
Raad van bestuur UWV
Nathalie van Berkel
Maarten Camps, voorzitter
Guus van Weelden