Al onze handelingen moeten rechtmatig zijn, in overeenstemming met de geldende regels en besluiten. Dat geldt zowel voor de uitkeringsverstrekking als voor de uitvoeringskosten.
Rechtmatigheid uitkeringslasten
Om de rechtmatigheid van de uitkeringsverstrekking te toetsen, worden afwijkingen gekwantificeerd en afzonderlijk gewogen en weergegeven. We maken daarbij onderscheid tussen financiële fouten en onzekerheden, waarover afzonderlijk verantwoording moet worden afgelegd indien deze in het verslagjaar 2022 (1 oktober 2021 tot 1 oktober 2022) zijn ontstaan. Bij een financiële fout kunnen we vaststellen wat de fout is en wat het financiële gevolg is. Bij een onzekerheid hebben we onvoldoende informatie om de rechtmatigheid van de steekproefpost vast te stellen. De onzekerheden kunnen een voorlopig en een blijvend karakter hebben. De voorlopige onzekerheden zijn nog in onderzoek en kunnen gedurende het verslagjaar opgeheven worden.
In het viermaandenverslag meten we het percentage financiële fouten in de uitkeringslasten over de eerste twee kwartalen van verslagjaar 2022 (1 oktober 2021 tot 1 april 2022). Dit percentage bedraagt 0,3. Het percentage onzekerheden bedraagt ook 0,3. Dit zijn de gewogen UWV‑percentages over alle wetten. De tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) maakt geen deel uit van de rechtmatigheidspercentages van de uitkeringslasten. Hierover rapporteren we tussentijds in het achtmaandenverslag 2022.
Met ingang van 1 maart 2022 is de fiscale aftrek van de opleidingskosten vervangen door de regeling Stimulering arbeidsmarktpositie (STAP). Het doel van STAP is om personen die een band hebben met de Nederlandse arbeidsmarkt met financiële ondersteuning in staat te stellen om scholing te volgen, gericht op eigen ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. Over de inzet van het STAP‑budget zullen we met ingang van het achtmaandenverslag 2022 rapporteren.
Op dit moment hebben nog niet alle opgemerkte afwijkingen een definitieve status omdat ze nog in behandeling zijn. De cijfers in de tabel zijn daarom voorlopig en indicatief en geven de stand weer nadat de helft van de steekproef voor het verslagjaar 2022 is gecontroleerd.
Tabel Financiële rechtmatigheid eerste twee kwartalen verslagjaar 2022
In procenten | Financiële fouten | Onzekerheden | ||
Verslagjaar 2022 eerste twee kwartalen | Verslagjaar 2021 | Verslagjaar 2022 eerste twee kwartalen | Verslagjaar 2021 | |
Wajong | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
WAO | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
WAZ | 0,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Wazo | 0,3 | 0,3 | 0,0 | 0,0 |
WIA | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
WW | 1,6 | 2,0 | 1,0 | 4,4 |
Ziektewet | 0,3 | 2,1 | 1,2 | 0,0 |
Toeslagenwet | 2,2 | 4,8 | 2,6 | 0,9 |
IOW | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kaderwet SZW-subsidies | 4,7 | 21,6 | 12,8 | 0,6 |
Compensatieregeling transitievergoeding | 0,6 | 1,6 | 0,0 | 0,0 |
Gewogen totaal | 0,3 | 0,7 | 0,3 | 0,8 |
Toelichting
-
Het UWV-brede foutpercentage is lager dan in het verslagjaar 2021.
-
Het percentage financiële fouten is gedaald bij de WW, de Ziektewet, de Toeslagenwet, de Kaderwet SZW‑subsidies en de Compensatieregeling transitievergoeding (CRTV).
-
Het percentage financiële fouten is gestegen bij de WAZ.
-
Er zijn geen financiële fouten geconstateerd bij de Wajong, de WAO, de WIA en de IOW.
-
De onzekerheid bedraagt 0,3% op UWV‑niveau. Deze wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door onzekere posten bij de WW, de Ziektewet en Toeslagenwet. De onzekere posten bij de Kaderwet SZW‑subsidies hebben geen materieel effect op het percentage van 0,3 vanwege de geringe omvang van die massa.
Rechtmatigheid uitvoeringskosten
UWV werkt met publieke middelen. We vinden het uitermate belangrijk dat die middelen rechtmatig worden besteed. UWV hanteert de regels van de Aanbestedingswet 2012. We werken er voortdurend aan om de bestaande onrechtmatigheid op te heffen. We onderzoeken per situatie de oorzaken ervan, zodat wij adequate maatregelen kunnen treffen.
-
We toetsen de rechtmatigheid van contracten. Deze kunnen alleen met expliciete toestemming van de raad van bestuur zonder aanbesteding worden verlengd of afgesloten. De raad van bestuur verleent alleen toestemming als afwijking van de wettelijke regels noodzakelijk is voor een ongestoorde dienstverlening aan onze cliënten, werkgevers en zakelijke afnemers. Soms levert een te strikte keuze voor rechtmatigheid forse risico’s op, in financieel opzicht en/of voor de continuïteit van onze dienstverlening. Dan besluiten we om geen nieuwe aanbesteding te starten, of om daar langer de tijd voor te nemen om zo een zorgvuldige overgang naar een nieuwe leverancier te borgen. In de eerste vier maanden van 2022 zijn contracten onrechtmatig afgesloten voor een bedrag van € 6,0 miljoen (in dezelfde periode in 2021 was dit € 0,3 miljoen). De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het aantal contracten dat in een periode onrechtmatig wordt afgesloten en de waarde van die contracten.
-
We toetsen de rechtmatigheid van uitgaven. In de eerste vier maanden van 2022 is € 0,5 miljoen onrechtmatig uitgegeven, evenveel als in de eerste vier maanden van 2021.
-
De rechtmatigheid van de uitgaven voor externe inleen toetsen we apart. In de eerste vier maanden van 2022 hebben we hiervoor € 7,8 miljoen onrechtmatig uitgegeven (in de eerste vier maanden van 2021 ging het om € 5,3 miljoen).
De totale onrechtmatigheid binnen de uitvoeringskosten komt voor de eerste vier maanden van 2022 uit op € 14,3 miljoen. In dezelfde periode van 2021 was dat € 6,0 miljoen.