We streven naar een doelmatige besteding van het beschikbare budget, dat wordt bekostigd uit publieke middelen.
Begrotingsresultaat eerste vier maanden 2022
De begroting van UWV is opgebouwd via de zogeheten costaccountingmethodiek. Die maakt de relatie inzichtelijk tussen de te leveren productie en de hiervoor benodigde financiële middelen. Het begrotingsresultaat over de eerste vier maanden van 2022 kan als volgt worden weergegeven:
Tabel Begrotingsresultaat UWV
Bedragen x € 1 miljoen | Realisatie eerste vier maanden 2022 | Begroting eerste vier maanden 2022 | Verschil | % | Begroting 2022 |
1. Claimbeoordeling | |||||
1.1 Toekennen/afwijzen claim | 204,3 | 197,9 | 6,4 | 3,2% | 593,7 |
1.2 Continueren | 128,0 | 135,8 | -7,8 | -5,7% | 407,4 |
1.3 Handhaving | 21,9 | 24,3 | -2,4 | -10,0% | 72,9 |
354,2 | 358,0 | -3,9 | -1,1% | 1.074,0 | |
2. Dienstverlening werkzoekenden | |||||
2.1 WW-dienstverlening | 81,1 | 94,6 | -13,5 | -14,3% | 283,8 |
2.2 AG-dienstverlening | 88,1 | 79,9 | 8,2 | 10,2% | 239,8 |
2.3 Inkoop re-integratie en voorzieningen | 15,2 | 16,0 | -0,7 | -4,7% | 47,9 |
184,4 | 190,5 | -6,1 | -3,2% | 571,5 | |
3. Gegevensbeheer en werkgeversdienstverlening | |||||
3.1 Gegevensbeheer | 21,7 | 20,8 | 0,9 | 4,3% | 62,4 |
3.2 Werkgeversdienstverlening | 35,7 | 36,5 | -0,8 | -2,3% | 109,5 |
57,3 | 57,3 | 0,1 | 0,1% | 171,9 | |
4. Uitkeringsverstrekking | |||||
4.1 Uitkeringsverstrekking | 32,3 | 33,8 | -1,5 | -4,3% | 101,3 |
32,3 | 33,8 | -1,5 | -4,3% | 101,3 | |
5. Cliëntcontact | |||||
5.1 Cliëntcontact | 50,8 | 50,0 | 0,8 | 1,7% | 149,9 |
50,8 | 50,0 | 0,8 | 1,7% | 149,9 | |
Structurele uitvoeringskosten wettelijke dienstverlening | 679,0 | 689,6 | -10,5 | -1,5% | 2.068,7 |
Vernieuwing, investerings- en transitiebudget | 39,8 | 40,6 | -0,8 | -2,0% | 121,9 |
Invoering wet- en regelgeving | 13,9 | 10,0 | 3,8 | 38,3% | 30,1 |
Totaal projectkosten | 53,7 | 50,7 | 3,0 | 6,0% | 152,0 |
Frictiekosten personeel en huisvesting | 0,1 | 1,7 | -1,5 | -92,7% | 5,0 |
Totaal (voor mutaties fondsen en reserveringen) | 732,9 | 741,9 | -9,0 | -1,2% | 2.225,7 |
Onttrekking aan bestemmingsfonds frictiekosten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Toevoeging aan egalisatiereserve | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Totaal (na mutaties fondsen en reserveringen) | 732,9 | 741,9 | -9,0 | -1,2% | 2.225,7 |
Hieronder volgt een nadere toelichting op basis van de costaccountingmethodiek:
-
Claimbeoordeling: De kostenoverschrijding bij het toekennen en afwijzen van claims is toe te schrijven aan meer activiteiten rond de beslissing einde wachttijd WIA en meer verzuimbeheer en uitkeringen uitzendkrachten. Er waren echter minder activiteiten WW door met name minder WW‑beslissingen en faillissementen. Bij de continueringen was er een onderschrijding doordat er minder activiteiten dan begroot waren bij de WIA‑herbeoordelingen en de continueringen van WW‑uitkeringen. Bij de Ziektewet was er echter sprake van meer activiteiten in verband met langdurig verzuim. Er waren minder handhavingsactiviteiten dan begroot.
-
Dienstverlening werkzoekenden: Er waren minder activiteiten voor de dienstverlening aan WW‑werkzoekenden dan begroot. De AG‑dienstverlening aan werkzoekenden met een arbeidsongeschiktheidsuitkering lag boven het niveau dat begroot was als gevolg van de intensivering van onze dienstverlening aan mensen met een beperking. Er waren minder activiteiten voor de inkoop van re‑integratie en voorzieningen dan begroot.
-
Gegevensbeheer en werkgeversdienstverlening: Het totale aantal activiteiten voor gegevensbeheer en werkgeversdienstverlening lag boven het begrote niveau. Alleen bij de juridische dienstverlening waren er minder activiteiten dan begroot.
-
Uitkeringsverstrekking: Er waren minder activiteiten voor bestandsbeheer voor de WIA en Wajong dan begroot.
-
Cliëntcontact: Er waren iets meer activiteiten bij de telefonische cliëntcontacten dan begroot, doordat klantadviseurs steeds vaker UWV‑breed worden ingezet om cliënten (proactief) te benaderen.
ICT-kosten
UWV rapporteert volgens een uniforme, voor alle overheidsorganisaties voorgeschreven indeling voor de opbouw van de ICT‑kosten.
Tabel ICT-kosten
Bedragen x € 1 miljoen | Realisatie eerste vier maanden 2022 |
1. Kosten eigen personeel dat werkzaam is in ICT-functies | 60,3 |
2. Hardware | 10,4 |
3. Standaardsoftware | 17,3 |
4. Spraak- en dataverbindingen | 5,1 |
5. Inhuur van personele capaciteit van externe bedrijven ten behoeve van ICT-taken | 34,0 |
6. Aan ICT-leveranciers uitbestede diensten | 55,6 |
Totaal ICT-kosten ten behoeve van de uitvoering | 182,7 |
Huisvesting
Sinds maart 2020 werken vanwege de coronacrisis de meeste UWV‑medewerkers thuis. Sinds februari 2022 is weer 50% van de werkplekken beschikbaar om op kantoor te werken. Op dit moment is de gemiddelde bezetting op de kantoren 20 tot 25%. Het jaar 2022 is een proefjaar voor hybride werken – het deels thuis en deels op kantoor werken. Het aantal medewerkers (inclusief flexkrachten en externen) is in de eerste vier maanden van 2022 opnieuw iets toegenomen, van 22.846 per eind 2021 tot 22.878 per eind april 2022.
Tabel Huisvesting
Eind april 2022 | Eind 2021 | |
Aantal panden in portefeuille | 68 | 69 |
Aantal vierkante meters | 362.800 | 358.700 |
In Leeuwarden is voor 1 locatie een huurovereenkomst afgesloten en voor 1 locatie de huurovereenkomst beëindigd. Ook in Maastricht is de huurovereenkomst voor 1 locatie beëindigd.