We ondersteunen alle WW‑uitkeringsgerechtigden die dat naar onze mening nodig hebben met persoonlijke gesprekken. Als alternatief voor de dienstverlening die normaal gesproken op de Werkpleinen plaatsvond hebben we onlinemogelijkheden ontwikkeld.
Persoonlijke gesprekken
We voeren werkoriëntatiegesprekken met mensen die hulp nodig hebben bij het vinden van werk. Daarvoor maken we gebruik van de Werkverkenner, een op wetenschappelijke basis ontwikkelde online vragenlijst die inzicht geeft in de kans op werkhervatting binnen een jaar en de factoren die daarop van invloed zijn. In totaal hebben we in de eerste vier maanden van 2022 53.312 werkoriëntatiegesprekken gevoerd. Dat zijn er 23% minder dan in de eerste vier maanden van 2021. Dit komt ook doordat de instroom in de WW dit jaar veel lager was. We voerden 22.759 gesprekken met werkzoekenden die volgens de Werkverkenner minder dan 50% kans hebben om binnen één jaar volledig op eigen kracht werk te vinden. Dat zijn er minder dan in de eerste vier maanden van 2021 (31.413). 89% van de gesprekken vond tijdig (binnen vier weken nadat het recht op uitkering is vastgesteld) plaats. De tijdigheid van de werkoriëntatiegesprekken is stabiel boven de streefwaarde van 80%.
Tabel Met WW-gerechtigden gevoerde gesprekken
Eerste vier maanden 2022 | Eerste vier maanden 2021 | |
Werkoriëntatiegesprekken | 53.312 | 69.391 |
Face to face | 5.319 | 1.414 |
Telefonisch | 47.993 | 67.977 |
Monitorgesprekken | 1.163 | 6.837 |
Face to face | 94 | 60 |
Telefonisch | 1.069 | 6.777 |
Coachingsgesprekken | 118.162 | 126.391 |
Face to face | 4.931 | 2.301 |
Telefonisch | 113.231 | 124.090 |
Passend werkaanbod
Met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) hebben we afgesproken dat we jaarlijks een passend werkaanbod (PaWa) doen aan ten minste 5.000 langdurig WW‑gerechtigden. Het kan bijvoorbeeld gaan om mensen die twaalf maanden of langer werkloos zijn en om WW‑gerechtigden die inmiddels zes maanden werkloos zijn en op grond van hun arbeidsmarktpositie het risico lopen langdurig werkloos te blijven. Het passend werkaanbod dat we doen, gaat vergezeld van een intensieve aanpak. Daarbij bieden we de werkzoekende twee vacatures aan bij werkgevers die bereid zijn om langdurig werklozen aan te nemen, regelen we de sollicitatiegesprekken bij de werkgever en vragen we achteraf aan de werkzoekende en de werkgever hoe het gesprek is verlopen. Op deze manier willen we zo veel mogelijk WW‑gerechtigden die het niet is gelukt of naar verwachting niet zal lukken om binnen één jaar werk te vinden, bemiddelen naar werk. Na zes maanden werkloosheid is alle arbeid passend, ongeacht het opleidings- of werkniveau van de werkzoekende. De werkzoekende mag een aanbod van passende arbeid niet weigeren. De adviseur werk maakt een inschatting of PaWa‑dienstverlening een extra kans kan bieden om de uitkeringsgerechtigde aan het werk te helpen. Door de krapte op de arbeidsmarkt zijn minder mensen langdurig werkloos; daardoor zijn er ook minder passende werkaanboden nodig. We hebben daardoor in de eerste vier maanden van 2022 4% minder passende werkaanboden gedaan dan in de eerste vier maanden van 2021. Het aantal waarbij de WW‑gerechtigde door de werkgever daarna werd aangenomen, nam af met 15%.
Tabel Passend werkaanbod (PaWa)
Eerste vier maanden 2022 | Eerste vier maanden 2021 | |
Afgerond passend werkaanbod met intensieve dienstverlening | 1.565 | 1.633 |
Cliënt aangenomen op bij werkgever uitgezochte vacatures | 935 | 1.098 |
Cliënt aangenomen na een proefplaatsing | 111 | 81 |
Cliënt niet aangenomen op bij werkgever uitgezochte vacatures | 399 | 329 |
Cliënt heeft afgezien van uitkering | 2 | 1 |
Cliënt heeft zelf andere baan gevonden | 118 | 124 |
Voor het niet aannemen van de kandidaat zijn de volgende redenen opgegeven:
-
40 keer vanwege een betere kandidaat;
-
9 keer op grond van het ontbreken van passende werkervaring en/of opleiding;
-
278 keer op grond van overige – niet‑verwijtbare – redenen;
-
10 keer omdat de kandidaat niet in het team zou passen;
-
62 keer op grond van (mogelijk) verwijtbaar gedrag.
Als een passend werkaanbod wegens verwijtbaar gedrag niet leidt tot werkhervatting, dan wordt de uitkering geheel of gedeeltelijk beëindigd.
Effectiviteit dienstverlening
Sinds 2017 zetten we weer meer in op persoonlijke dienstverlening voor WW‑gerechtigden. Hiervoor ontwikkelden we een nieuw dienstverleningsconcept WW. Dit heeft tot doel om de kansen van WW‑gerechtigden op de arbeidsmarkt te verbeteren en de uitstroom naar werk te bevorderen. UWV en het ministerie van SZW willen weten of dit doel wordt bereikt. De minister heeft ons daarom verzocht om de (netto)effecten van het nieuwe dienstverleningsconcept in kaart te brengen. Dit is ook toegezegd aan de Tweede Kamer. De eindbalans zal medio 2022 worden opgemaakt, wanneer ook de langetermijneffecten in beeld zijn gebracht.
Minder WW-gerechtigden uitgestroomd naar werk
In de eerste vier maanden van 2022 stroomden 47.800 WW‑gerechtigden uit naar werk (eerste vier maanden van 2021: 65.500). Daarnaast waren er eind april 2022 48.100 mensen aan het werk met een aanvulling vanuit de WW (eind april 2021: 59.200).