Als publieke dienstverlener bepalen wij mede het vertrouwen dat mensen in de overheid hebben. We laten graag zien wat er goed gaat, maar vinden het belangrijk om ook open en transparant te zijn over zaken die niet goed gaan. Daarvoor is het cruciaal dat we onze informatiehuishouding op orde hebben.
Verbeteren informatiehuishouding
We hebben in het najaar van 2021 met een nulmeting onderzocht wat de stand is van onze informatiehuishouding. De uitkomst is dat de informatiehuishouding van UWV zich bevindt op volwassenheidsniveau 2 (op een schaal van 1 tot en met 4). Het is onze ambitie om deze stapsgewijs langs de vier actielijnen van het actieplan Informatiehuishouding te verhogen naar volwassenheidsniveau 3. Als dat volwassenheidsniveau is behaald, hebben we een substantiële verbetering van onze informatiehuishouding bereikt. We zullen deze verbetering gefaseerd realiseren over een periode van vijf jaar, parallel aan de doorlooptijd van het rijksbrede programma Open op Orde. We zullen hiervoor vooral moeten investeren in onze capaciteit en in de expertise van onze (informatie)professionals. Daarnaast is er extra aandacht nodig voor de toegankelijkheid van de enorme hoeveelheden informatie waarover UWV beschikt. We hebben het actieplan Informatiehuishouding op basis van deze inzichten herijkt. Eind januari 2022 hebben we het herijkte actieplan toegestuurd aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). De volgende herijking is in 2023.
Het actieplan Informatiehuishouding omvat 28 initiatieven. In de eerste vier maanden van 2022 is voor 4 hiervan een plan van aanpak met onderbouwd budget vastgesteld. Deze 4 initiatieven richten zich op (een vooronderzoek naar) de governance van de informatiehuishouding, monitoring van de informatiehuishouding gedurende de periode 2022–2026, uitbreiding van het data‑office en uitbreiding van het aantal medewerkers voor dienstverlening aan zakelijke afnemers en burgers. De eerste resultaten zijn al zichtbaar. We verwachten eind 2022 de doelstellingen te hebben gerealiseerd. In totaal liggen er nu plannen van aanpak voor 9 initiatieven. Hiervoor is op onderbouwde wijze € 1,6 miljoen van de voor 2022 beschikbare € 8 miljoen geclaimd. Hiervan betreft € 1,4 miljoen structurele claims. We volgen de voortgang en de uitvoerbaarheid van alle initiatieven nauwgezet.
Wet open overheid
Naast respect, eigen verantwoordelijkheid en professionaliteit is openheid al sinds jaren een van de vier kernwaarden van UWV. Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden, als opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur. Deze nieuwe wet verplicht overheden om gefaseerd documenten proactief openbaar te maken. Wij vinden het belangrijk om transparant te zijn over de wijze waarop onze organisatie wordt bestuurd en functioneert. Burgers en medewerkers moeten daarom straks alle relevante bestuurlijke informatie – zoals verantwoordingsdocumenten, beleidskaders en vergaderstukken – eenvoudig digitaal kunnen vinden en raadplegen.
In juli 2021 zijn we gestart met het UWV‑brede programma OpenUWV. In dit programma werken we onder andere aan heldere kaders en richtlijnen voor de organisatie, verbetering van onze informatiehuishouding en het vakmanschap van medewerkers die bestuurlijke documenten schrijven, en een gefaseerde invoering van de informatiecategorieën uit de Woo die overheidsorganisaties actief openbaar moeten maken. Welke informatiecategorieën wanneer actief openbaar moeten worden gemaakt, wordt landelijk besloten. Eind 2021 zijn we gestart met proeftuinen om ervaring op te doen met het openbaar maken van belangrijke bestuurlijke documenten en om van die ervaringen te leren. Bij alle vergaderstukken die aan de raad van bestuur worden voorgelegd, is nu een rubriek opgenomen waarin wordt aangegeven of ze voor openbaarmaking in aanmerking komen. In de proeftuinen doorgronden we op hoofdlijnen het proces om de gefaseerde implementatie in de komende jaren door te voeren. We hebben inmiddels globaal zicht op dilemma’s die spelen bij het openbaar maken van documenten en daarmee inzicht in hoe we de medewerkers in de organisatie kunnen betrekken en ondersteunen.
Sinds 1 mei pakken we alle verzoeken om documenten te verstrekken conform de Woo op. We voldeden per die datum aan de invoeringsverplichtingen van de wet. We hebben een proces ingericht voor de afhandeling van verzoeken en voor eventuele klachten daarover. Verder hebben we een contactpersoon aangesteld die op laagdrempelige en klantvriendelijke wijze vragen beantwoordt over de beschikbaarheid van bestuurlijke documenten met publieke informatie. Op uwv.nl hebben we speciale pagina’s ingericht waar alle relevante informatie rondom de Woo te vinden is. Voor UWV‑medewerkers die te maken kunnen krijgen met de Woo zijn een handleiding en instructie opgesteld, zodat ze op inhoud- en procesniveau weten hoe ze moeten handelen.