Bij het realiseren van onze ambities willen we nog meer dan voorheen proactief handelen en bijdragen aan een andere dynamiek tussen politiek, beleid en uitvoering. Eventuele knelpunten die we signaleren en kansen die we zien om de dienstverlening aan burgers te verbeteren brengen we actief onder de aandacht. Daarbij maken we dankbaar gebruik van de signalen die we krijgen van onze cliëntenraden.
Signalen cliëntenraden UWV
UWV kent een Centrale Cliëntenraad en elf Districtscliëntenraden. We zijn op allerlei niveaus structureel met elkaar in dialoog. In de gesprekken van de cliëntenraden met raad van bestuur, directeuren en districtsmanagement worden vaak nog niet verder onderzochte signalen besproken en meegenomen. Daarnaast brengen de raden gevraagd en ongevraagd advies uit. In de eerste vier maanden van 2022 deden ze dat onder andere over de volgende onderwerpen.
-
Equality of arms: Via een informeel ongevraagd advies is een voorstel ingediend om cliënten te helpen om zich beter voor te bereiden op een bezwaar- of beroepsprocedure. Ons bedrijfsonderdeel Bezwaar en Beroep gaat hiermee aan de slag en koppelt terug aan de Centrale Cliëntenraad.
-
Minimaregeling: De Centrale Cliëntenraad heeft een voorstel ingediend om cliënten als brede publieke dienstverlener preventief te wijzen op het bestaan van minimaregelingen bij allerlei instanties en de mogelijkheden die deze bieden om te voorkomen dat cliënten in de schulden terechtkomen. De minimaregeling zal worden ingebed in de brede aanpak van de UWV‑visie op schulden.
-
Empowerment cliënten: De Centrale Cliëntenraad heeft een vragenlijst gemaakt die cliënten helpt zich beter voor te bereiden op een gesprek met de verzekeringsarts. Deze vragenlijst wordt op dit moment in een pilot in district Limburg aan cliënten verstrekt. De evaluatie vindt de komende maanden plaats.